top of page
Search
  • Writer's pictureNaomi

Kerstmis en Nieuwjaar in Amerika

Thuis in Nederland vieren wij Kerstmis altijd heel groots, met cadeautjes op Kerstavond en familiebezoek op Eerste en Tweede Kerstdag. Dit jaar was mijn Kerstmis iets anders (en mijn Oudejaarsavond trouwens ook).


Op Kerstavond ben ik met mijn gastgezin naar de kerk geweest. Normaal gesproken ga ik niet met hen mee op zondagen, maar deze specifieke zondag was erg belangrijk voor hen. Het was een mooie ervaring. Na de dienst zijn we met de hele familie naar het huis van opa en oma geweest. Daar hebben we een paar cadeautjes uitgewisseld. Daarna gingen Kim en Matt uit eten, dus ik bleef met de kids achter bij opa en oma. Wij hebben samen gegeten (geen traditioneel diner, we hadden wentelteefjes) en toen de kinderen een film gingen kijken ben ik met mijn vriendin Cynthia naar de bioscoop geweest. Het was geen verrassing dat we ongeveer de enige in de bios waren. We hebben de film The Greatest Showman gezien, maar we vonden hem allebei eigenlijk niet leuk. Toch was het leuk om elkaar te zien op Kerstavond.



Op Kerstochtend werd ik om acht uur wakker omdat de hele familie al beneden was (mijn slaapkamer is op de begane grond). Onder de kerstboom lag het vol met cadeautjes, ik heb werkelijk nog nooit zo veel cadeautjes bij elkaar gezien. We zaten met elkaar rondom de kerstboom in onze (kerst)pyjama's en een voor een pakten we de cadeautjes uit. Ik heb een akoestische gitaar gekregen! Kim en Matt wisten dat ik in Nederland een beetje gitaar speelden, dus ze waren op zoek gegaan naar een gitaar voor mij. Geweldig! Ook kreeg ik een grote doos met stroopwafels, een theedoos, een theemok, heel veel chocolade, een cadeaukaart voor een boekenwinkel, sokken en een ketting. Natuurlijk ben ik blij met de cadeautjes, maar ik ben nog blijer met het feit dat ze mij echt als een onderdeel van de familie beschouwen.

Toevallig was Matt jarig op de 25e. We hebben zijn verjaardag niet gevierd, maar zijn ouders zijn wel even langsgekomen. De rest van de dag hebben we met zijn zevenen doorgebracht. Na een ' traditioneel' kerstdiner (met een groot stuk ham) ben ik weer naar de bioscoop geweest met Cynthia. Dit keer zagen we wel een leuke film: Father Figures.


Ook heb ik Kerst gevierd met mijn Duitse vrienden hier. Op de 22e hadden we een diner en deden we Secret Santa. Van tevoren hadden we lootjes getrokken en je moest een cadeau kopen voor degene wiens naam op je lootje stond. We waren in totaal met negen personen (waarvan zeven Duitsers, dus ik heb die avond weer mijn Duits opgefrist), en iedereen bracht zelfgemaakt eten mee. Ik wilde iets Nederlands meebrengen, dus ik had appelflappen gemaakt. Iedereen vond ze heerlijk! Het was een heel gezellige avond en ik ben heel dankbaar voor zulke leuke vrienden hier.


Oudejaarsavond is hier in Amerika echter helemaal niet zo groot. Mijn gastgezin was niet van plan het te vieren, zij zijn gewoon rond normale tijd naar bed gegaan. Wel hadden ze een fancy diner met zijn allen. Ik heb de avond doorgebracht met drie vriendinnen. We hebben samen gekookt en een heel gezellige avond gehad. We hebben veel gekletst, spelletjes gespeeld en een film gekeken. Om twaalf uur hebben we afgeteld en elkaar een gelukkig nieuwjaar gewenst en dat was het eigenlijk wel. Het was niet zo'n groot feest als in Nederland, maar toch heel gezellig.

Dus jullie zijn alvast gewaarschuwd voor 31 december 2018: ik heb nog een feestje in te halen!

32 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page