top of page
Search
  • Writer's pictureNaomi

Thanksgiving

Elke derde donderdag van november wordt er in Amerika Thanksgiving gevierd. Op Thanksgiving komt familie bij elkaar voor een groot feestmaal met meestal een kalkoen. Dit jaar vierde ik mijn allereerste Thanksgiving ooit op donderdag 23 november.


Het is geweldig om te zien hoe iedereen in Amerika van feestdag naar feestdag leeft. Ik kwam hier vlak voor Halloween aan, dus in alle winkels en huishoudens hingen Halloween versieringen. De dag na Halloween, 1 november, waren al die versieringen direct weg en in winkels werden die vervangen door Thanksgiving spullen: servetten met kalkoenprint, tafelgerei, kalkoenknuffels en vooral heel veel eten. Zelf heb ik thanksgivingsokken gekocht (met een kalkoenprintje).


Voor Thanksgiving zouden we in totaal met achttien personen zijn, inclusief mijn gastgezin en mijzelf. Je kunt je dus wel voorstellen dat we daarvoor heel veel eten in huis moesten halen. Onze kalkoen woog tien kilo!

Iedereen bracht wat mee voor het feestmaal: opa en oma brachten aardappelpuree en pompoentaart, oom en tante brachten zelfgemaakt brood, enzovoort. Zelf wilde ik ook wat bijdragen, dus ik bestloot om iets Nederlands te maken. Ik heb 's ochtends twee uur in de keuken gestaan om appeltaart te bakken. Het was een hele klus om de juiste ingrediënten in de Amerikaanse supermarkt te vinden, en het was nog moeilijker om alle grammen om te rekenen naar cups. Toen ik de taart wilde gaan maken besefte ik dat we helemaal geen springvorm in huis hadden! Amerikanen maken hun taarten daar namelijk niet mee. Gelukkig had Kims moeder er nog één op zolder liggen, dus die mocht ik lenen. In ruil daarvoor wil ze een keer een Nederlandse kookles van me. Zo'n leuke familie!

Zie de foto hieronder voor het resultaat (photobomb door opa). Ethan (onder mij) heeft geholpen met het bakken en iedereen heeft geholpen met het opeten.


Zoals ik al zei hadden we dus onder andere kalkoen op het menu staan. Ook hadden we hier een schotel met spruitjes en bacon, een soort hartige pudding van maïs, aardappelpuree, sperzieboontjes met amandelen, versgebakken croissantjes en een of andere schotel met heel veel ui en mayonaise. De meeste mensen vullen hun kalkoenmet "stuffing". Wij maakten het als apart gerecht, zodat mensen konden kiezen of ze dat bij hun kalkoen wilden of niet. Onze stuffing bestond uit broodstukjes, appel, cranberries, pecannoten, selderij en vast nog een heleboel dingen (ik heb het niet gemaakt dus ik gok maar wat erin zat).


Mijn bord op Thanksgiving, kloksgewijs: spruitjes met bacon, stuffing, croissantje, aardappelpuree, uienprut (was wel lekker trouwens), maïsgerecht, kalkoen met cranberrysaus en sperziebonen. Het toetje bestond uit appeltaart en pompoentaart. Ik heb ontzettend genoten van al dit bijzondere eten.

We hadden trouwens voor iedereen een 'persoonlijk' koekje gemaakt.






Ook heb ik geholpen met het tafeldekken. Ik heb Megan, 11, geleerd om servetjes te vouwen (zie de foto hieronder). Zo heb ik dat ook van mijn moeder geleerd vroeger!




Tot slot: de megakalkoen! Mijn eerste Thanksgiving was een dag om nooit te vergeten.

De dag na Thanksgiving heet Black Friday. Alle winkels geven dan grote kortingen. Thanksgiving versieringen verdwijnen en maken plaats voor kerstversieringen. Van feestdag naar feestdag.


53 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page